Konsep Program Pendidikan Inklusif (PPI)
đź’™PPI dilaksanakan secara menyeluruh dengan penglibatan semua pihak dari peringkat
sekolah hingga ke komuniti. Model PPI merangkumi bidang akademik dan bukan
akademik dengan menyediakan khidmat sokongan di dalam atau di luar bilik darjah.
Penekanan ini diberikan bagi membolehkan MBK mengikuti bidang akademik dan
bukan akademik bersama-sama murid arus perdana. Konsep PPI ini adalah selaras
dengan penyataan dalam Peraturan-peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2013
seperti di bawah:
“Program Pendidikan Inklusif” ertinya suatu program pendidikan
bagi murid berkeperluan pendidikan khas yang dihadiri oleh
murid berkeperluan pendidikan khas bersama-sama dengan
murid lain dalam kelas yang sama di sekolah kerajaan atau
sekolah bantuan kerajaan.”
Dua pendekatan PPI yang boleh dilaksanakan adalah inklusif penuh dan inklusif
separa yang melibatkan MBK bersama-sama murid arus perdana di semua sekolah
harian.
Inklusif Penuh
MBK belajar secara sepenuh masa bersama-sama murid arus perdana. MBK
mengikuti pembelajaran bagi semua mata pelajaran akademik berasaskan
kurikulum kebangsaan atau kurikulum kebangsaan yang diubahsuai dengan
bantuan atau tanpa bantuan perkhidmatan sokongan.
Inklusif Separa
MBK belajar bersama-sama murid arus perdana bagi mata pelajaran akademik
atau aktiviti koakademik atau aktiviti kokurikulum tertentu sahaja mengikut
keupayaan mereka. MBK yang mengikuti inklusif separa bagi mata pelajaran
akademik adalah berasaskan kurikulum kebangsaan atau kurikulum
kebangsaan yang diubahsuai dengan sedikit atau tanpa bantuan perkhidmatan
sokongan. Inklusif separa bagi aktiviti koakademik atau kokurikulum adalah
berdasarkan potensi, bakat dan keupayaan mereka.
Matlamat Program Pendidikan Inklusif (PPI)
đź’™Matlamat PPI ialah untuk meningkatkan penyertaan dan memberi peluang kepada MBK mengikuti program akademik dan bukan akademik bersama-sama murid di arus perdana. PPI juga memberi kesedaran kepada masyarakat supaya tidak menafikan potensi MBK dan percaya bahawa ketidakupayaan mereka boleh diminimakan jika diberi peluang yang sama.Objektif Program Pendidikan Inklusif (PPI)
- memastikan MBK mendapat hak yang sama rata untuk belajar dalam persekitaran tanpa halangan;
- membina keyakinan diri MBK bagi mencapai potensi yang optimum;
- memastikan MBK dapat menyesuaikan diri dengan murid arus perdana bagi meningkatkan kemahiran kehidupan harian mereka;
- meningkatkan kesedaran dan penerimaan warga sekolah serta komuniti tentang kepelbagaian keupayaan MBK.
No comments:
Post a Comment